”Det finns en app till det”, har blivit standard när man pratar om ett problem eller bara något man undrar över. Allting verkar ha en app idag och företagarna vill inte hamna efter. De satsar stenhårt på appverksamheten.


Bloomua / Shutterstock.com

Du kan hitta både bra och dåliga exempel på appar. Ett bra app skulle vara Komatsu Forest som har gjort sitt verksamhet till ett spel. I appen ska du skörda grenar och träd, farten ökar hela tiden i spelet ju längre du spelar. Du måste också vara varsam att kapa på rätt ställe för att inte skada djur- och naturliv. Det är en positiv app som gör bra reklam för deras skogsmaskiner. Man behöver inte alltid ha högtekniska appar som ska vara seriösa verktyg i arbetet. Du kan få lika mycket reklam och positiv feedback av att skapa ett litet skogsröjarspel.

Exempel på en dålig app är faktiskt Facebook. Inte nog med att den fått dåliga recensioner för att den inte uppdaterar ordentligt eller slutar fungera, den är också dålig för din telefon. Business Insider berättar att Facebook är en av apparna som slukar mest batteritid på din telefon och tar mycket av telefonens prestanda. De som tog mest batteritid var Kings alla spelappar såsom Candy Crush.

Vill man som företag skapa sin egen app är det viktigt att tänka på en sak: tillför den något bra, extra eller speciellt till dina kunder? Har den någon egentligen mening som inte hemsidan eller företaget i sig kan uppfylla? Om ja, då kan man spinna vidare på sin appidé och försöka färdigställa den. Om man istället bara vill skapa en app för att alla andra företag gör det, är man ute på fel bana. Det är dags att backa och tänka igenom sin idé en gång till.