e-handelE-handel, det vill säga att handla över nätet, är något som vuxit mycket under de senaste åren. Enligt internetstatistik.se, handlar vi Svenskar som aldrig förr och 2012 så handlade hela 84 procent av de Svenska Internet användarna. Den vanligaste åldern för de människor som e-handlar är 26-45 år. E-handlandet sjunker med stigande ålder och det är relativt få pensionärer som e-handlar. 2012 ökade e-handeln med hela 14 procent och vilket motsvarar en ökning från tidigare år med 4 miljarder kronor.

De vanligaste kategorierna inom e-handel är hemelektronik och kläder.

Starta e-handel?

Funderar du på att starta en egen e-handel? Kanske har du redan en fysisk butik och vill öka omsättningen via en webbshop, eller så har du ett helt nytt företag och vill ge dig ut på Internet marknaden direkt, då finns det ett par bra saker att känna till.

Idé, vad vill du göra

Det första du måste tänka igenom noga är din idé, vad vill du sälja och hur ska det gå till i praktiken. Det kan vara bra att kolla upp hur konkurrensen är inom det segment du vill sälja, finns det redan otroligt många liknande webbshoppar eller är din idé ganska unik med en liten marknad. När du känner dig säker på din idé måste du göra en marknadsplan och budget. Tänker du ta lån för att starta upp din webbshop eller har du kapital så det räcker? Vilka priser ska du ha på dina varor för att täcka in hyra, omkostnader och så vidare. Detta är några vanliga frågor att fundera på. Räkna på vilka alla dina kostnader kommer att vara varje månad och jämför dem med vilka intäkter du räknar med att få. Det är viktigt att din marknadsplan och budget är rimlig, du kan inte räkna med att sälja mycket redan den första månaden, det kan komma månader utan intäkter och så vidare. Du behöver också få med i din plan i hur stor skala du ska bedriva din webbshop, är det på källarenivå eller tänker du satsa stort, kanske anställa personal.

Val av plattform/e-handelslösning

När du har hela din marknadsplan och budget färdig är det dags att välja e-handelslösning/plattform för din webbshop. Vilken du väljer beror mycket på i vilken skala du ska bedriva din webbshop. Om du bara ska bedriva en enkel webbshop kan det räcka med ett grundpaket, det vill säga den enklaste e-handelslösningen. Har du däremot räknat med att sälja mycket och kanske öka i omsättning under de närmaste åren är det viktigt att välja en e-handelslösning som rymmer alla dina krav. Väljer du ett för enkelt webbhotell kan det vara svårt att i ett senare skede utöka. Enklast är att ta kontakt med ett företag som säljer e-handelslösningar för att få hjälp vilken som passar bäst. Idag säljer de flesta färdiga paket som du som e-handlare kan köpa och då innehåller de allt du behöver.

När du bygger din webshop är det några viktiga saker att ha i beaktning så att din webbshop sedan kommer att synas i de större sökmotorerna, att kunden enkelt hittar till den produkt den vill köpa på din sida. Vill du ha tips på en bra webbshop, som är välbyggd och sökmotorvänlig, kan du titta här. I denna shop är det enkelt att navigera mellan de olika produkterna, de har en tydlig meny över sortimentet och de har bra rubriker och texter på sin sida, vilket är bra för att synas på sökmotorerna.

Marknadsföring

När du är klar med din webbshop behöver du synas, kunderna behöver hitta dig för att kunna handla. Det finns många olika markandsföringsmetoder som styrs något efter den budget du satt. Några alternativ är:

  • Radio-reklam
  • Tv-reklam
  • Tidnings-reklam
  • Sponsrade länkar
  • E-mail marknadsföring
  • Sökmotoroptimering

För några år sedan var det väldigt vanligt med marknadsföring via radio eller tidningar. Det har idag minskat något och det som istället används mest är Sökmotoroptimering och sponsrade länkar. Enkelt förklarat innebär sökmotoroptimering att man optimerar din webbshop så den syns i sökresultaten på de större sökmotorerna, så som Google. Här är det en bra idé att anlita ett företag som jobbar med det för att lyckas bra. Att komma upp på en förstaplacering på det sökord man vill synas på kan innebära stora intäkter. Sponsrade länkar är de annonser som syns på sökmotorerna, på Google kallas de Adwords. För att annonsera där sätter du upp en budget och bestämmer på vilket sökord du vill synas. AdWords kan vara ett bra sätt att börja, för att din webbshop ska bli mer synlig.